fredag 23 oktober

sista dagen. vi har pratat om att vittna, driva ut demoner och att så.
jag kommer sakna alla så sjukt mycket. jag trivs här på fjället.


något som Gud har talat med mig om är emmausvandrarna. Jag har sett bibelläsningen som något tråkigt, något jag måste göra. i boken Lukas evangeliet för alla står det såhär om Luk 24: 13-27

"Kanske Lukas vill säga att vi bara kan lära känna Jesus, bara känna igen honom i något avseende, när vi lär oss att betrakta honom inom ramen för den sanna berättelsen om Gud, Israel och världen. Därför behöver vi lära oss att läsa skrifterna, därför behöver vi Herren, den uppståndne, som vår lärare. Det här är en av de texter där vi tydligast uppmuntras att be om hans närvaro och ledning varje gång vi läser Bibeln, antingen på egen hand, två tillsammans eller i en större grupp. Vi får vara beredda på att han tillrättarvisar oss för vår naiva och skeptiska läsning och försöka vara lyhörda för hans nya tolkning. Endas med honom vid vår sida kommer våra hjärtan brinna (vers 32) och föra oss till den punkt där vi möter honom ansikte mot ansikte."


Emmausvandrarna ekade i mitt huvud när jag vaknade. Kvällen innan bad jag- jag orkar inte vara vaken, ska du tala så gör det när jag sover. Snacka om bönesvar. Retreaten gav något trots allt.

Kommentarer
Postat av: Magdalena

gött med bönesvar!

2009-10-29 @ 13:26:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0